Monday, September 30, 2013

Of what we have. - Lesson Learnt POST- Program Anak Angkat.

In my whole lifetime,
Aku joined 2 kali program anak angkat.
But yang kedua tu baru ade efek kat aku.
Yang 1st tu fail sebab masa tue aku budak hingusan sgt lagi,
Otak fail bfungsi dengan deepnya.

Aku p September lepas, 3 hari je pun,
But bnyk benda aku belajar dari family ini, as in family angkat aku.

Background in brief,
ayah angkat nelayan,
ibu angkat suri rumah sambil buka kedai jajan depan umah,
anak2 muda2 da ada yg da kerja,
cuz xsemua ad peluang belajar yang baik.

Rumah batu,  kampung style, tiled, besar lagi dari umah aku beb.
1st impression masuk umah dia, bau ikan. Pungent.

Member aku masuk n kata "Cantiknya umah mak!"
Ohh sungguh betoi nak amik hati.

Lepas tu masuk bilik ayo,
Mengerekot kaki aku.
Berpijak atas lantai berlendir,
sesungguhnya aku geli.

Aku dengan beraninya suggest kat member aku untuk bawak masuk selipar (bersih n baru)
Buat alas kami dalam bilik ayo tu.
Lagi3 berani kami tanya dekat mak, minta izin nak bawak masuk selipar.

Mak dengan rileks nya kata " Lah..pakai je la...buat je la apa2 benda kamu suka dalam rumah ni..benda baik xkan mak nak matah..." kata mak dengan nada penuh ikhlas, siap senyum lagi.

Aku ingat dia akan terasa
Or at least, tunjuk expression yang dia x stuju ke hape dgn kitorg
But, she's so cool, siap boleh senyum manis lagi.

Nak dijadikan cerita,
Besok tu lepas habis je program anak angkat ne,
Aku n member melawat lagi umah mak.
Sebab nak celebrate bday mak. Sweet?

N da tentu2 lah aku tumpang bilik ayo,
N aku perasan segala lendir all gone.
Mak gonyoh kot? Maybe baru ada masa kot?
Ade kaitan ke dgn anak2 mak ne?

Kesimpulannya, lesson dia is mak sedia menerima "teguran" dgn hati terbuka. Salute beb.

Lesson 2, aku perasan family ne mungkin xsenang mana,  (mungkin ada aset tanah, pelaburan, we never know), tapi tgok dari mata kasar, mereka kategori ok2la.
Sungguhpun x senang mana, tapi mereka sangat menyenangkan kitorg,
Aku xcakap mereka susah,
N BIG probably mereka x rasa pun yang mereka ne susah.
Tapi aku leh kerat jari ramai akan kata mereka org susah.
Aku sumpah terharu dengan effort yang  dorang buat untuk kitorg untuk pastikan kitorg cukup makan, cukup hiburan, cukup bersosial, cukup solat, dan cukup segala2 lah.

Dan yang paling obvious, they tried their best with all they can do. (:
Dorang xmelebih2. Dorang buat dengan apa yang dorang mampu.
Malam last kitorg p lepak kat satu lakegarden ni
Yang aku kira, setengah jam kot dari umah family.
Kami naik van ok, 10 orang satu van, or 13, campur mak, ayah , adik bongsu kat depan.
kau imagine?
Meredah malam yang masa tu kul 10 kot
Ayah bawak dgn steady je, bawak kitorg tgok lampu
N yes, aku enjoy duk tepi tingkap yg boleh tolak2 mcm dalam bas oldskool.
Angin tampar2 muka, fuhhh enjoy,
Rasa roller coaster sekejap.

Sampai kat sana, duduk sembang,
Somehow aku rasa pointless juga,
Nak sembang di umah pun syok,
lagi pun aku da biasa p ,lakegarden
Bosan je.
Lagi satu, aku dah diajar, lau sembang, mesti ada makanan, baru rancak.
Tu la, amende punye pelajaran yg aku dapat, ish3.
So deep down inside,
aku ada la ingat yang family ne akan stop kat kedai tomyam ke
mamak ke,
minum teh tarik ke at least,
boleh aku tgok giroud, sebab time tue ada match arsenal kot,
Tapi rupa2nya x,
Aku terkesima.

Mungkin dorang mampu je nak payung 13 perut,
or maybe dorang rasa xperlu kot nak makan time2 pukul 11 mcm tue,
mcm2 la aku fikir,
tapi kemudian aku marah diri sendiri,
lain orang lain cara,
Ini cara family ini.
Kenapa mereka susah2 bawak kami ronda2
dan duduk bual2 dekat lakegarden tue
untuk masa , ada kot setengah jam je pun

Sebab pa, untuk kami la wehhh

Ini baru dua event, macam2 lagi event aku nak tulis tapi x tercatit,
Somehow ada dalam kepala n hati aku.

Aku perasan keluarga ni happy, ceria,
N happy tu bukan pasal duit, OBVIOUSLY.
Dorang hidup dengan cara dorang,
Kerja kopek kerang yang orang biasa xpandang lagi perlekeh tue,
Enjoy je aku tgok dorang buat,
Aku siap bole tarik kerusi, kopek sekali sampai luka jari, but aku happy.
Dan dorang sentiasa IKHLAS nak share happiness tu dgn orang lain dengan cara diorang sendiri.
The family bond is beautiful.

LESSON LEARNT.

HAPPINESS MIGHT COMES OUT OF $$$.
BUT $$$ IS NOT EVERYTHING

ZDA, XPERLU GILA GAJET SGT OK.
ZDA, XPERLU GILA BAJU SGT OK.
ZDA, XPERLU GILA EVENT N TRAVEL SGT OK.
KAU TU STUDENT, BUKAN ORANG SENANG.
DUIT BANYAK NAK PAKAI KAN,
JGN SALAH GUNA,

ZDA , U CAN MAKE OUT UR OWN HAPPINESS WITH WHAT U ALREADY HAVE
.





No comments:

The Bebel Darling.

My photo
A dreamer. Talk shits. Care back double to those who cares. Like EVERYTHING sweet, but not ready for diabetes.
 

The Bebelance. Design by Insight © 2009