Friday, March 1, 2013

Bukan rasis, tapi inilah.

Recently, aku ada tolong orang jual cupcakes.
So, like it or hate it, aku p annoy tiap2 penghuni2 bilik2 tersebut.
Good and bad, aku dapat both responses.
What really counts, cakes sold out.
Peluh, mengah n air liur aku duk promo dari bilik ke bilik pays off.

Apa yang aku nak story is about the response yg aku dpt dari random chinese girls.
Dorg yg bukan classmate, bukan jiran, bukan sapa2, but satu kampus dgn aku.
Most of them bukak pintu, seems surprised n blurred.
Not lucky enough, ada yang straight away cakap "Tak apa2"
Aku bukak mulut pun xlagi. Korang buat aku mcm criminal yg tipu org lam scam gores dan menang tu pulak.
Bila aku explain "I am selling cupcakes. Interested?"
They were like "Uh?"
Aku pun tayang laa cupcakes tue.
And dorang pandang like dorang super jijik.
Wei makanan tue. Comel lagi. Problem?

Chinese in nature memang susah nak mesra unless bila ada chance korang nak kenal satu sama lain.
Kalo korg pndai akademik, sgt cun, leh belajar sama2.
But it is naturally, kao yg kena tanya dorang DULU.
If u no ask, they will no show you. ---> Benda ne my chinese friend sendiri yg bgtau direct kat aku, mang cara dorang. Seemed selfish. Tapi lao ko nak ilmu, ko lah p cari kan?
Kalao lagi pandai dari dorang, lagi peh3, dorang akan adore kao, so u got a plus point.

Tapi lao chinese yg biasanya xda kaitan...
Memang susah nak bermesra..silap2 dorg leh p tarik muka depan kao..
But not all, xleh generalize, ramai je gak yg ok2.. (:

However, my chinese fren penah story kat aku
Dorang somtimes do look down on melayu or other races.
Egocentrism la ne...(thinking they r better than others)
Ye la..balik2.straight As muka dorang...yg dominate business dorg lagi..
Mana x rasa superior kan?
And kao xpayah la nak speak english sgt dgn dorang
my frens said...if they dunno you
they wud rather speaks in malay to you
even how english you speak to them.
this is bcuz of
 two reasons:
1. dia x pandai omputeh
2. dia ingat kao x pandai omputeh
And ada juga yang kata..
Dorg chinese geli tengok malays n indians makan pakai tangan...
macam2...hahahaha

But let's be honest,
aku pun dulu masa kecik2
aku geli tengok kulit india yg hitam2 berkilat
walaupun aku pun sama hitam jugak...hahaha
aku rasa kotor n jijik
BUT
come to think of it,
sekarang ne, aku siap leh tampar2 kulit begitu, belai2
share air n makanan dengan mereka
tanpa ada rasa geli
dgn member2 indians aku
Its just stigma
Perasan yg ko buat2 sebab ko x kenal

In fact, personally aku rasa indians jauh lebih bersih
most indians yg aku jumpa n perati
dorang amat rajin bersihkan bilik
mop lantai hari2 beb..hari2...
kalao aku...seminggu sekali pun da kira seribu rahmat dah...kah3...
bilik mmg deko tahap warna warni la...ceria..
soothing je masuk bilik dorang..
tue la kao..xtau..nak geli2 pulak...
haish...
let's change n give each other chances (:

No comments:

The Bebel Darling.

My photo
A dreamer. Talk shits. Care back double to those who cares. Like EVERYTHING sweet, but not ready for diabetes.
 

The Bebelance. Design by Insight © 2009